GEZONDHEID

Beweging is goed voor de gezondheid

In augustus 2017 publiceerde de Nederlandse Gezondheidsraad de Beweegrichtlijnen 2017, waarin zij adviseren om mensen te stimuleren om structureel meer te bewegen en minder stil te zitten. Bewegen is gezond voor alle leeftijdsgroepen, staat in het advies.

Volwassenen wordt geadviseerd om iedere week minstens 150 minuten matig intensief te bewegen, verspreid over meerdere dagen.Denk hierbij aan wandelen en fietsen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. Daarnaast is het advies om 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen zoals traplopen, herhaaldelijk opstaan vanuit zit, fitnessoefeningen en krachttraining. Voor ouderen komen hier ook balansoefeningen bij, zoals yoga. Kinderen (van 4 tot 18 jaar) wordt aangeraden minimaal 1 uur per dag een matig intensieve inspanning te doen en 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten te ondernemen. En: voorkom veel stilzitten.

Volgens de Gezondheidsraad verkleint genoeg bewegen de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve symptomen. Ook hangt veel bewegen samen met een lagere risico op borst- en darmkanker en vroegtijdig overlijden. Bij ouderen verlaagt bewegen bovendien de kans op botbreuken en wordt de loopsnelheid en spierkracht verbeterd. Veel bewegen hangt bij deze groep ook samen met een lager risico op lichamelijke beperkingen, cognitieve achteruitgang en dementie. Bij kinderen verlaagt bewegen depressieve symptomen, verbetert het de insulinegevoeligheid en zorgt bewegen voor een verbetering van de botkwaliteit, spierkracht en fitheid. Bij kinderen met overgewicht en obesitas zorgt bewegen voor een verlaging van de BMI en vetmassa.

Ruim de helft van de volwassenen en kinderen haalt de nieuwe richtlijnen niet. Mensen moeten daarom het bewegen meer integreren in hun dagelijks leven, bijvoorbeeld door lopend of op de fiets naar school of werk te gaan. Bewegen is niet alleen sporten, ook wandelen, fietsen, tuinieren, ramen wassen, badkamer schoonmaken en buiten spelen tellen bijvoorbeeld mee.

In de natuur

Als je nagaat dat in Nederland ruim eenderde van de mensen minder dan een half uur per dag beweegt, is er dus heel veel te winnen! Onderzoek heeft ook aangetoond dat de eerder genoemde positieve effecten nog groter zijn wanneer je in de natuur, of in ieder geval in een groene omgeving, beweegt in plaats van binnen. Uit onderzoek van het NIVEL in 2013 op Texel bleek dat bijna de helft van de bezoeken van Texelaars aan hun huisarts te maken heeft met aandoeningen van het bewegingsapparaat, ademhalingsorganen, hart- en vaatziekten, diabetes en depressie. Voor heel Nederland zijn deze getallen vermoedelijk niet veel anders.

Op alle wandellocaties probeert Gezond Natuur Wandelen een samenwerking aan te gaan met de huisartsen en fysiotherapeuten, zodat zij hun patiënten kunnen wijzen op het bestaan van de wandelingen. Maar los van alle positieve effecten op welzijn en gezondheid, Gezond Natuur Wandelen is in in de eerste plaats gewoon erg leuk. En gezond!

Teken

Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over het risico een tekenbeet op te lopen. Wellicht ten overvloede, maar neem altijd het zekere voor het onzekere en controleer jezelf goed als je in het duin bent geweest. Als je de teek binnen 24 uur verwijdert beperk je een eventuele besmetting tot een minimum. Meer informatie over het verwijderen van een teek vind je in de meest recente RIVM-folder en op de website van het RIVM.