Wandel jezelf gezond

Ben je niet zo’n sportschooltype, maar blijf je wel graag gezond? Maak eens een wandeling, want wandelen is supergezond. Bovendien kan het overal, is het gratis en hoef je het niet te leren. Het enige wat je nodig hebt, is een goed paar schoenen.

A walk a day keeps the doctor away

1) Met wandelen verbrand je tot wel 70 calorieën per kilometer.
2) Wandelen zorgt voor de opbouw van spieren en afbraak van overtollig vet.
3) Elke dag een halfuurtje wandelen zorgt voor een lagere bloeddruk en een daling van het cholesterolgehalte. Hierdoor daalt je risico op een hartaanval met 40%.
4) Wandelaars kunnen zich beter concentreren en hebben meer energie.
5) Wandelen is een ‘medicijn’ tegen stress. Dertig minuten wandelen per dag kan mentale problemen voorkomen.
6) Door wandelen neemt je hersenactiviteit toe. Dit kan een rem zetten op dementie.
7) Door wandelen nemen je botmassa en spierkracht toe, dit vermindert de kans op osteoporose.
8) Wandelen bevordert de spijsvertering en de stoelgang, waardoor de kans op darmkanker daalt.
9) Wandelen vermindert het risico op ouderdomsdiabetes.
10) Een halfuurtje wandelen in de ochtend of vroege namiddag bevordert een goede nachtrust.

Kortom, wandel en leef langer!

Direct stappen maken

Meteen beginnen? Zoek een mooie gratis wandelroute uit. We hebben er genoeg verzameld, verspreid door heel Nederland.
Nog even voorbereiden eerst? Bekijk dan al onze wandeltips.

bron: ANWB.nl