CORONAVIRUS

Door de lockdown liggen de GNW-wandelgroepen t/m dinsdag 27 april stil. Wandelen in je eentje, met z’n tweeën of zelfs met virtuele wandelmaatjes kan natuurlijk wel. Download bijvoorbeeld de app ‘Ommetje’, start een team met vrienden of word lid van het GNWandelen-team. Of gebruik de WhatsApp-groep van jouw wandellocatie om onderling af te spreken.

Onze natuurwandelgroepen zijn voor velen een welkome en gezonde activiteit in de week. We verwijzen daarom graag naar wat je kan doen in deze periode rond bewegen, natuur, sociale contacten en voeding.

1. Blijf in beweging

“Het is heel belangrijk voor je immuunsysteem om actief te blijven”, vertelt onze ambassadeur en hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder in het AD. Lees het betreffende artikel ‘Wetenschappers drukken ons op het hart: ‘Nederlanders, blijf in beweging’. Samen met de Hersenstichting heeft professor Scherder een Ommetje-app ontwikkeld, te downloaden op Google Play en in de App Store. Leuk om via de app een ‘wandelcompetitie’ te starten met anderen uit je wandelgroep van Gezond Natuur Wandelen of met vrienden en familie. Wil je meedoen aan het GNW-Ommetjes-team? Mail dan naar Monique Bos, moniqueb@gezondnatuurwandelen.nl. Zij stuurt je een inlogcode. Hierdoor kan je op een leuke manier samen wandelen, zonder dat je op de dezelfde locatie bent. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een ommetje te maken.

Op internet en via apps zijn vele beweegtips te vinden. Zo geeft De Koninklijke Wandel Bond Nederland in de gratis wandel.nl-app tips om (wandelend) in beweging te blijven. En omroep MAX biedt nu trainingsschema’s aan onder de noemer Heel Nederland Thuis in Beweging. Kijk ook eens op de website Allesoversport.nl, een initiatief van het ministerie van VWS, voor beweeginspiratie en -tips. IVN Oldenzaal-Losser e.o. werkt samen met GrandiooZ aan ‘welzijn op groen recept’ door buiten met aandacht te bewegen. Kijk voor tips en meer informatie op GrandiooZ.nl.

2. Blijf in contact met anderen

Houd contact met elkaar via de telefoon, Skype, Facetime, brief, kaartje. Maak gebruik van de appgroep van jouw wandelgroep. Om een wandelafspraak met iemand te maken, om elkaar het natuurschoon te laten zien en erover te vertellen. En stuur ons een blogje van je natuurwandeling om op de site te plaatsen als inspiratie voor anderen. Een blogje kan je mailen naar Monique Bos, moniqueb@gezondnatuurwandelen.nl.

Zeker in deze coronatijd zijn er veel mensen die wat voor een ander willen doen of juist hulp nodig hebben. Voor hulpaanbod en -vraag kan je onder andere terecht bij twee landelijke initiatieven WeHelpen en Whapp. Zij koppelen mensen die bij elkaar in de buurt wonen. Bij MIND Korrelatie kan je terecht voor vragen, contact, hulp, advies of gewoon wat afleiding. MIND Korrelatie is telefonisch bereikbaar via 0900 – 1450, ma t/m vrij 9.00 – 18.00 uur. Ook zijn er vele lokale initiatieven, nieuwe of al langer bestaande.

3. Zoek de natuur op

Experts raden aan de helende natuur in te gaan. In het artikel ‘Binnen blijven? Vlucht juist naar buiten!’ is hierover onder anderen aan het woord ons bestuurslid en hoogleraar Natuur en Gezondheid, Agnes van den Berg. Bron: Trouw
Ga op zoek naar natuur in je buurt via de ‘A Rocha nature challenge’ of Nature Today. Ook in eigen tuin of op het balkon is nu van alles te zien en te doen. Ontdek bijvoorbeeld hoe je meer vogels naar je tuin lokt op de website van de Vogelbescherming of kijk op de website van IVN voor tips om gemakkelijk en dichtbij de natuur te beleven. En kijk eens op onze andere website Natuurmomenten.info waar je elke week een natuurmoment vindt dat die week zelf ook buiten is waar te nemen. Wil je planten en dieren beter leren herkennen? Bekijk dan  op Wandel.nl een lijstje gratis apps die je daarbij kunnen helpen.

Binnen blijven maar toch van de natuur genieten? De ANWB heeft een lijstje gemaakt van 7 van de beste Nederlandse natuurfilms voor jong en oud, gratis en betaald op diverse streamingplatforms. Of struin door de vele filmpjes over planten en dieren van Dwaalfilm, uit te kiezen op onderwerp of locatie.

4. Gebruik gezonde voeding

Het Voedingscentrum geeft tips om je weerstand op peil te houden en geeft aan hoe je gezond en veilig kunt blijven eten.

Kijk voor de richtlijnen en mogelijkheden in de natuur op de sites van bijvoorbeeld Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Op Wandel.nl van de Koninklijke Wandel Bond Nederland staan tips over hoe je, ondanks de maatregelen rond het coronavirus, toch op een verstandige en gezonde manier kan blijven wandelen en bewegen.

Heel veel natuurwandelplezier!

Hulp nodig?

Voor iedereen die vragen heeft of zich zorgen maakt over zichzelf of een ander is er het Steunpunt Coronazorgen. Je kunt bij het steunpunt terecht als je bijvoorbeeld zelf Corona hebt (gehad) of iemand in je omgeving. Of als je in de zorg werkt. Maar ook als je je door de coronacrisis eenzaam voelt of geldzorgen hebt.