CORONAVIRUS

Bijna alle wandelgroepen zijn actief. Vanwege corona wandelen we op 1,5 meter afstand van elkaar. We volgen de richtlijnen van het RIVM, de rijksoverheid en de lokale overheden. Kijk voor het actuele overzicht van onze wandelgroepen op de kaart of in de lijst

Wil je meer informatie over locaties of de wandelvorm? Mail dan naar Monique Bos via moniqueb@gezondnatuurwandelen.nl.

Onze natuurwandelgroepen zijn voor velen een welkome en gezonde activiteit in de week. We verwijzen daarom graag naar wat je kan doen in deze periode rond bewegen, natuur, sociale contacten en voeding.

1. Blijf in beweging

“Het is heel belangrijk voor je immuunsysteem om actief te blijven”, benadrukt onze ambassadeur en hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. “Bewegen helpt tegen het coronavirus. Dat staat vast. Er zijn voldoende internationale studies die dat aantonen. Dat geldt voor jong en voor oud.” Samen met de Hersenstichting heeft professor Scherder een Ommetje-app ontwikkeld, te downloaden op Google Play en in de App Store. Leuk om via de app een ‘wandelcompetitie’ te starten met anderen uit je wandelgroep van Gezond Natuur Wandelen of met vrienden en familie. Wil je meedoen aan het GNW-Ommetjes-team? Mail dan naar Monique Bos, moniqueb@gezondnatuurwandelen.nl. Zij stuurt je een inlogcode. Hierdoor kan je op een leuke manier samen wandelen, zonder dat je op de dezelfde locatie bent. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een ommetje te maken.

2. Houd contact met anderen

Houd contact met elkaar via de telefoon, Skype, Facetime, brief, kaartje. Voor hulpaanbod en -vraag kan je onder andere terecht bij twee landelijke initiatieven WeHelpen en Whapp. Zij koppelen mensen die bij elkaar in de buurt wonen. Bij MIND Korrelatie kan je terecht voor vragen, contact, hulp, advies of gewoon wat afleiding. MIND Korrelatie is telefonisch bereikbaar via 0900 – 1450, ma t/m vrij 9.00 – 18.00 uur. Ook zijn er vele lokale initiatieven, nieuwe of al langer bestaande.

3. Zoek de natuur op

Experts raden aan de helende natuur in te gaan. In het artikel ‘Binnen blijven? Vlucht juist naar buiten!’ is hierover onder anderen aan het woord ons bestuurslid en hoogleraar Natuur en Gezondheid, Agnes van den Berg. Bron: Trouw
Ga op zoek naar natuur in je buurt via bijvoorbeeld de app van Nature Today. Ook in eigen tuin of op het balkon is van alles te zien en te doen. Ontdek bijvoorbeeld hoe je meer vogels naar je tuin lokt op de website van de Vogelbescherming of kijk op de website van IVN voor tips om gemakkelijk en dichtbij de natuur te beleven. En kijk eens op onze andere website Natuurmomenten.info waar je elke week een natuurmoment vindt dat die week zelf ook buiten is waar te nemen. Wil je planten en dieren beter leren herkennen? Bekijk dan  op Wandel.nl een lijstje gratis apps die je daarbij kunnen helpen.

4. Gebruik gezonde voeding

Het Voedingscentrum geeft tips om je weerstand op peil te houden en geeft aan hoe je gezond en veilig kunt blijven eten.

Op Wandel.nl van de Koninklijke Wandel Bond Nederland staan tips over hoe je, ondanks de maatregelen rond het coronavirus, toch op een verstandige en gezonde manier kan blijven wandelen en bewegen.

Heel veel natuurwandelplezier!

Hulp nodig?

Voor iedereen die vragen heeft of zich zorgen maakt over zichzelf of een ander is er het Steunpunt Coronazorgen. Je kunt bij het steunpunt terecht als je bijvoorbeeld zelf Corona hebt (gehad) of iemand in je omgeving. Of als je in de zorg werkt. Maar ook als je je door de coronacrisis eenzaam voelt of geldzorgen hebt.