CORONAVIRUS

Wandelen in de natuur is nu belangrijker dan ooit. Veel GNW-wandelgroepen blijven daarom ook na 14 oktober lopen, maar wel in aangepaste vorm, in groepjes van maximaal vier wandelaars, op 1,5 meter afstand. Hiermee volgen we de richtlijnen van het RIVM, de rijksoverheid en de lokale overheden.

Nog niet alle wandelgroepen zijn weer actief. Kijk voor het actuele overzicht op de pagina ‘Wandelingen op een rij‘. Wil je meer informatie over locaties of de nieuwe wandelvorm? Mail dan naar Monique Bos via moniqueb@gezondnatuurwandelen.nl.

Voor veel locaties zijn we op zoek naar vrijwillige begeleiders. Als begeleider bepaal je de route en vertel je onderweg eventueel wat over de natuur. Het is fijn als je op regelmatige basis beschikbaar bent, bijvoorbeeld om de week of eens per maand. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Word vrijwilliger‘ en/of vul het contactformulier in.

Onze natuurwandelgroepen zijn voor velen een welkome en gezonde activiteit in de week. We verwijzen daarom graag naar wat je kan doen in deze periode rond bewegen, natuur, sociale contacten en voeding.

1. Blijf in beweging

“Het is heel belangrijk voor je immuunsysteem om actief te blijven”, vertelt onze ambassadeur en hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder in het AD. Lees het betreffende artikel ‘Wetenschappers drukken ons op het hart: ‘Nederlanders, blijf in beweging’. Samen met de Hersenstichting heeft professor Scherder een Ommetje-app ontwikkeld, te downloaden op Google Play en in de App Store. Leuk om via de app een ‘wandelcompetitie’ te starten met anderen uit je wandelgroep van Gezond Natuur Wandelen of met vrienden en familie. Hierdoor kan je op een leuke manier samen wandelen, zonder dat je op de dezelfde locatie bent. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een ommetje te maken.

Op internet en via apps zijn vele beweegtips te vinden. Zo geeft De Koninklijke Wandel Bond Nederland in de gratis wandel.nl-app tips om (wandelend) in beweging te blijven. En omroep MAX biedt nu trainingsschema’s aan onder de noemer Heel Nederland Thuis in Beweging. Kijk ook eens op de website Allesoversport.nl, een initiatief van het ministerie van VWS, voor beweeginspiratie en -tips. IVN Oldenzaal-Losser e.o. werkt samen met GrandiooZ aan ‘welzijn op groen recept’ door buiten met aandacht te bewegen. Kijk voor tips en meer informatie op GrandiooZ.nl.

2. Zoek de natuur op

Experts raden aan de helende natuur in te gaan. In het artikel ‘Binnen blijven? Vlucht juist naar buiten!’ is hierover onder anderen aan het woord ons bestuurslid en hoogleraar Natuur en Gezondheid, Agnes van den Berg. Bron: Trouw
Ga op zoek naar natuur in je buurt via de ‘A Rocha nature challenge’ of Nature Today. Ook in eigen tuin of op het balkon is nu van alles te zien en te doen. Ontdek bijvoorbeeld hoe je meer vogels naar je tuin lokt op de website van de Vogelbescherming of kijk op de website van IVN voor tips om gemakkelijk en dichtbij de natuur te beleven. En kijk eens op onze andere website Natuurmomenten.info waar je elke week een natuurmoment vindt dat die week zelf ook buiten is waar te nemen. Wil je planten en dieren beter leren herkennen? Bekijk dan  op Wandel.nl een lijstje gratis apps die je daarbij kunnen helpen.

Binnen blijven maar toch van de natuur genieten? De ANWB heeft een lijstje gemaakt van 7 van de beste Nederlandse natuurfilms voor jong en oud, gratis en betaald op diverse streamingplatforms. Of struin door de vele filmpjes over planten en dieren van Dwaalfilm, uit te kiezen op onderwerp of locatie.

3. Blijf in contact met anderen

Houd contact met elkaar via de telefoon, skype, facetime, brief, kaartje. En al kunnen we niet in een groep wandelen, deel je individuele wandelervaringen. Maak gebruik van de appgroep van jouw wandelgroep om elkaar het natuurschoon te laten zien en erover te vertellen. En stuur ons een blogje van je natuurwandeling om op de site te plaatsen als inspiratie voor anderen. Een blogje kan je mailen naar contact@gezondnatuurwandelen.nl.

Zeker in deze Coronatijd zijn er veel mensen die wat voor een ander willen doen of juist hulp nodig hebben. Voor hulpaanbod en -vraag kan je onder andere terecht bij twee landelijke initiatieven WeHelpen en Whapp. Zij koppelen mensen die bij elkaar in de buurt wonen. Bij MIND Korrelatie kan je terecht voor vragen, contact, hulp, advies of gewoon wat afleiding. MIND Korrelatie is telefonisch bereikbaar via 0900 – 1450, ma t/m vrij 9.00 – 18.00 uur. Ook zijn er vele lokale initiatieven, nieuwe of al langer bestaande.

4. Gebruik gezonde voeding

Het Voedingscentrum geeft tips om je weerstand op peil te houden en geeft aan hoe je gezond en veilig kunt blijven eten.

Kijk voor de richtlijnen en mogelijkheden in de natuur op de sites van bijvoorbeeld Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Op Wandel.nl van de Koninklijke Wandel Bond Nederland staan tips over hoe je, ondanks de maatregelen rond het coronavirus, toch op een verstandige en gezonde manier kan blijven wandelen en bewegen.

Heel veel natuurwandelplezier!