handen met plantjeZo in de eerste weken van het nieuwe jaar zijn velen van ons fris en vol goede moed aan de slag gegaan met hun goede voornemens. En als je na 12 januari nog steeds bezig bent dan doe je het goed, want dat schijnt een kritieke datum te zijn.

Blog van Tjisse Brookman, projectleider bij Gezond Natuur Wandelen, op SamenFitter.nu

Uit onderzoek blijkt dat zo’n 20% tot 25% van de mensen hun goede voornemens 2 jaar volhoudt. Als je het positief bekijkt dan is dat best wel een grote groep over de jaren heen. Dus dit jaar gaan we er voor want we willen allemaal graag bij die 25% horen toch? Vaak zijn het elk jaar dezelfde lijstjes, stoppen met roken, meer bewegen, minderen met alcohol, minder stress etc. Zullen we daar vanaf nu ‘denken om…’ aan toevoegen?

Kleine moeite, groot verschil
Denken om de natuur doe je door op de paden te blijven, geen troep achter te laten, honden alleen in de daarvoor bestemde gebieden los te laten, kwetsbare gebieden niet te betreden en ga zo maar door. Gewoon met dit soort kleine dingen die geen moeite kosten maar een groot verschil kunnen maken. Dan doen we wat terug voor de natuur die ons zaken geeft als schone lucht, schoon (drink)water, ruimte voor bezinning of om je te verwonderen, om te genieten en tot rust te komen. Dus denken om of anders gezegd investeren in de natuur is eigenlijk investeren in jezelf.

Denken om de mensen om je heen
En dat geldt ook bij het denken om de mensen om je heen. Een klein gebaar kan ook voor hen een groot verschil maken. Eenzaamheid is in Nederland een toenemend probleem. De lockdowns en alle andere restricties hebben het er niet beter op gemaakt. In 2020 gaf maar liefst 47% van de volwassen bevolking van 18 jaar of ouder aan zich eenzaam te voelen. Daarvan voelt 36% zich matig eenzaam en 11% ernstig. Zorgprofessionals (maatschappelijk werkers, sociale wijkteams, huisartsen, praktijkondersteuners, en wijkverpleegkundigen) spelen een belangrijke rol bij het signaleren, ondersteunen of doorverwijzen naar passende vormen van ondersteuning of professionele hulp. Maar ook vrijwilligers begeleiden vaak eenzame mensen bij het aangaan van nieuwe contacten, het verbeteren van sociale contacten, óf bij het vinden van zinvolle bezigheden. Op de website Eén tegen eenzaamheid kun je allerlei voorbeelden vinden van hoe jij het verschil kan maken met een KleinGebaar. Je leest er handige tips over hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Een steuntje in de rug
Dus ken je een familielid, vriend of buurman die zich misschien eenzaam voelt? Vraag dan wat diegene leuk vindt om te doen met jou of met anderen. En zo’n steuntje in de rug kan veel voor hem of haar betekenen! Samen de hond uitlaten, een kopje koffie drinken, of een wandeling maken in de natuur. Wist je dat uit onderzoek van de universiteit King’s College London is gebleken dat je een gevoel van eenzaamheid kunt verlichten door een stuk in de natuur te gaan wandelen? En dat geldt helemaal voor mensen die in een drukke stad wonen. Of doe bijvoorbeeld mee met een van de Gezond Natuur Wandelingen. Deelname is gratis en je hoeft je niet aan te melden. Of speciaal voor en door studenten: Samen Blokje Omdenken. Zo word je ook nog eens samen fitter.

Doe jij mee en voeg je ‘denken om…’ ook toe aan je goede voornemens? Dan werken we samen aan de gezondheid van de mensen om ons heen, ons zelf en onze leefomgeving.