wandelaars met parapluDe meeste mensen vinden bewegen in de buitenlucht makkelijker als het mooi weer is. Maar juist in het najaar is het belangrijk om wél naar buiten te gaan, want bewegen versterkt de weerstand. En die weerstand kan je goed gebruiken in de herfst- en wintermaanden.

Hoe blijf je in de herfst en in de winter toch gemotiveerd om buiten te blijven sporten en bewegen? Tips om de drempel zo laag mogelijk te maken:

  • Plan jouw sport- of beweegmoment wanneer dit voor jou het makkelijkst is. Thuiswerken zorgt in veel gevallen voor flexibiliteit. Profiteer daarvan en ga een rondje hardlopen voordat je werkdag begint, of doe juist die lunchwandeling als je dat fijn vindt.
  • Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Doe zoveel mogelijk voorbereidingen van tevoren. Leg bijvoorbeeld je sportkleding de avond van tevoren alvast klaar.
  • Doe iets wat je leuk vindt. Niet iedereen voelt zich geroepen om bijvoorbeeld te gaan hardlopen. Probeer uit wat bij jou past, of dat nu wandelen, dansen of touwtjespringen is. Als je iets doet waar je je goed bij voelt, is de mentale drempel lager.
  • Deel jouw beweging op in stukken. Het voelt zwaar aan als je jezelf ineens een hoge doelstelling oplegt, zoals ‘ik ga 10 km hardlopen’ of ‘ik ga twee keer per dag wandelen’. Deel het op in kleinere beweegmomenten die realistisch en haalbaar zijn.
  • Vind je het fijner om samen te sporten en is dat nu niet mogelijk? Spreek af om met een vriend of vriendin te videobellen en samen een workout te doen.

Lees het volledige artikel op allesoversport.nl.