Met de koude wintermaanden voor de deur, kan het verleidelijk zijn om het wandelen voorlopig op een laag pitje te zetten. Toch kan het geen kwaad om ook de komende maanden regelmatig een blokje om te gaan. Dit helpt je niet alleen om te ontspannen, maar is ook nog eens goed voor je gezondheid. Twee nieuwe studies tonen namelijk aan dat regelmatig wandelen een positief effect heeft op het hart, met name bij vrouwen.

wandelende jonge vrouw in bosDeze twee studies zijn afkomstig van de Amerikaanse University at Buffalo (UB), die hiervoor samenwerkte met het Women’s Health Initiative. Uit deze studies beek dat vrouwen die regelmatig wandelen minder kans hebben op een te hoge bloeddruk (hypertensie). Daarnaast kwam ook naar voren dat langdurig zitten of liggen bij vrouwen juist tot een hogere kans op hartproblemen leidt. Eerder onderzoek wees uit dat deze kans bij regelmatig wandelen juist kleiner wordt.

Data van 80.000 vrouwen
Voor de studie over hypertensie, keken onderzoekers naar de data van meer dan 80.000 vrouwen, van tussen de 50 en 79 jaar oud. Deze proefpersonen hadden geen hartproblemen en moesten elk in staat zijn om zonder begeleiding een blokje om te wandelen. Via een vragenlijst, gaven de deelnemers aan hoe vaak per week ze liepen en hoe snel. Vervolgens controleerden de onderzoekers elf jaar lang jaarlijks hoeveel deelnemers last hadden van een te hoge bloeddruk en of ze hiervoor medicijnen kregen.

Vaker en sneller wandelen goed voor je bloeddruk
Dit leverde interessante resultaten op. Zo bleek namelijk dat vrouwen die regelmatig wandelden een stuk minder risico op een hogere bloeddruk liepen. De onderzoekers berekenden dat vrouwen die meer dan 150 minuten per week wandelden tussen de 11% en 21% minder kans op een te hoge bloeddruk hadden. Hierbij hielden ze ook rekening met de eetgewoontes en levensstijlen van de deelnemers. Verrassend genoeg bleek ook de snelheid van het wandelen hierbij een rol te spelen. De onderzoekers ontdekten namelijk dat vrouwen die met een snelheid van minder dan drie kilometer per uur liepen juist 5% tot 8% méér kans hadden op een hogere bloeddruk dan niet-wandelaars. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat mensen die langzamer lopen fysiek al minder goed ter been zijn.

Meer wandelen, minder zitten
Daarnaast keken deze onderzoekers ook naar wat voor effect langdurig zitten heeft op het hart. Hiervoor bestudeerden ze de data van dezelfde 80.000 vrouwen als uit de vorige studie. Uit deze gegevens bleek dat de vrouwen die meer dan 9,5 uur per dag zittend of liggend doorbrachten, maar liefst 42% meer kans op een hartziekte hadden. Dit gold ook voor deelnemers die de rest van de dag wel voldoende in beweging waren. De precieze reden hiervoor is niet hellemaal duidelijk, maar mogelijk komt dit omdat het hart minder effectief pompt tijdens het zitten. In ieder geval zenden deze twee onderzoeken samen een duidelijke boodschap uit: voor een gezond hart moeten we meer wandelen en minder zitten!

Bron: Wandelmagazine.nu