Volgens de Britse gezondheidsorganisatie Public Health England is dagelijks tien minuten in stevige pas stappen beter voor de gezondheid dan de tienduizend stappen die nu wereldwijd wordt aanbevolen.

Gematigd intensieve lichaamsbeweging zoals een korte, maar stevige wandeling, is aan te bevelen voor een actiever leven. Nu bevelen gezondheidsorganisaties vaak nog tienduizend stappen per dag aan, terwijl dat ook om een zeer langzaam wandeltempo kan gaan. Sneller maar korter wandelen helpt de hartslag omhoog gaan en helpt volgens Public Health England een vroegtijdige dood tegenaan.

Wie dagelijks zo’n tien minuten stevig wandelt, vermindert de kans op een vroegtijdige dood met 15 procent. Voldoende bewegen is voor veel volwassenen namelijk lastig door werk, kinderen en andere verplichtingen. Toch lukt het negentig procent van de mensen vaak wel om tien minuten per dag te wandelen. Maar slechts de helft daarvan maakt er een stevige wandeling van.

In een reactie op dit advies zegt het Vlaams Instituut Gezond Leven dat het inderdaad klopt dat stevig doorwandelen meer gezondheidsvoordelen oplevert dan aan een rustig tempo te stappen. Maar niet iedereen slaagt erin om wekelijks stevig te wandelen (of een andere vorm van matig intensief bewegen). Voor hen blijft de 10.000-stappenaanbeveling nuttig en gezond.

Nog beter is om een versnelling hoger te schakelen en de dagelijkse licht intensieve activiteiten deels te vervangen door matig intensieve bezigheden zoals stevig wandelen, fietsen naar je werk of recreatief zwemmen. Dat levert meer gezondheidsvoordelen op.

Ideaal is als u wekelijks 150 minuten matig intensief beweegt, al dan niet opgesplitst in blokken van 10 minuten aan één stuk.

Bron
https://www.gov.uk/government/news/focus-on-brisk-walking-not-just-10000-steps-say-health-experts

https://www.gezondleven.be/nieuws/is-10-000-stappen-per-dag-achterhaald