infographic-4d-2Half uur dagelijkse beweging leidt overtuigend tot lager risico hartziekten

Wie voldoet aan de Norm Gezond Bewegen (30 minuten per dag) heeft 69 procent minder kans op hart- en vaatziekten dan iemand die niet beweegt. Dit blijkt uit tien jaar lang onderzoek onder deelnemers van de Vierdaagse en Zevenheuvelenloop. Ook een beetje sporten onder deze norm heeft al een meetbaar gezondheidseffect.

Sporten is gezond. Maar hoeveel moet iemand bewegen om het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten zoveel mogelijk te verlagen? Die vraag wilden fysiologen Thijs Eijsvogels en Martijn Maessen van het Radboudumc graag beantwoorden. Zij volgden hiervoor tien jaar lang het beweegpatroon van ruim 20.000 hardlopers en wandelaars tijdens de Nijmeegse Vierdaagse en Zevenheuvelenloop. Deze cijfers vergeleken zij met het beweegpatroon van inactieve vrienden en familieleden van de sportievelingen.

Resultaten
Eijsvogels en Maessen publiceerden hun bevindingen niet alleen in het wetenschappelijke tijdschrift Mayo Clinic Proceedings, maar maakten er ook een infographic van. Bewegen volgens de Norm Gezond Bewegen (30 minuten per dag) levert het meeste op. Meer sporten is ook gezond, maar levert niet meer gezondheidsvoordeel op. Daar staat tegenover dat een klein beetje bewegen (drie kwartier per week) al een merkbaar gezondheidseffect heeft.

Hoge ‘return of investment’
Thijs Eijsvogels: “Ook bij een dagelijkse beweging onder de Norm Gezond Bewegen zien we al verminderde sterfte aan hart- en vaatziekten. Zelfs een beetje sporten is dus al gezond. Dit is met name interessant voor de oudere medemens, of mensen met een beperking. De hoge ‘return of investment’ van een klein beetje bewegen zou inactieve en kwetsbare groepen ervan kunnen overtuigen om iets aan beweging te gaan doen.”

bron: Radboud UMC nieuws website