Wandelen is uitstekend voor lichaam en geest, zo bewijst wetenschappelijk onderzoek keer op keer. Juist een (vaak ondergewaardeerd) potje wandelen is een ideale manier om zowel fysiek als mentaal in vorm te komen en blijven. Wandelen zorgt volgens onderzoek onder andere voor sterke spieren.

wandelaars in bosNaar de fysiologische effecten van wandelen wordt aan de lopende band onderzoek gedaan. Zo veel zelfs dat onderzoekers van de Britse Norwich Medical School drie jaar terug maar liefst 42 wetenschappelijke wandelstudies uit 14 verschillende landen tegen het licht konden houden. Geregeld wandelen doet wonderen voor je gezondheid, concludeerden de studies stuk voor stuk. Allereerst voor je spieren.

Bij elke stap krijgen je benen de nodige kilo’s te verduren, waardoor ze steeds een stukje sterker worden. Hoe meer gewicht, hoe meer de spieren worden getraind. In dat licht zou hardlopen eigenlijk efficiënter moeten zijn. Wandelen heeft volgens de wetenschappers echter één voordeel waar geen andere sport aan kan tippen: het veroorzaakt zelden blessures.

wandelaar in de winterOok het hart is een spier die dagelijks moet worden uitgedaagd om sterk te blijven. Wie flink doorstapt, dwingt zijn hart om harder te pompen, wat uiteindelijk zorgt voor een krachtiger hart, een lagere bloeddruk en meer elastische bloedvaten. Een vaak gebruikt ezelsbruggetje is dat je hartslag mag oplopen tot 170 slagen per minuut, minus je leeftijd (120 slagen per minuut voor een 50-jarige bijvoorbeeld). Elke minuut op dit snelle tempo mag worden afgewisseld met stukjes in een rustiger ritme. En hoe lang dan? Meestal wordt ministens tweeënhalf uur matig tot intensief bewegen per week aangeraden, al loop je al aanzienlijk minder risico op hart- en vaatproblemen als je wekelijks (slechts) één uur wandelt. Voor iedereen met een stappenteller om de pols: staar je niet blind op de populaire richtlijn van 10.000 stappen per dag. Dit getal is puur te danken aan de naam van een Japanse stappenteller die al in de jaren ’60 op de markt kwam: de manpo-kei oftewel ‘10.000-stappenmeter’. Het aantal stappen zegt volgens wetenschappers niks over de intensiteit van je wandeling en is dus niets meer dan een vage indicatie dat je wel of niet genoeg beweegt.

Bron: snp.nl